prajzska nutri opava

Jídelníček na hubnutí - 3 pravidla, jak by měl vypadat

jídelníček na hubnutí

 S oteplováním a shazováním množství oblečení si lidé opět začínají všímat svého těla. Jaro s sebou přináší nejen více sluníčka, ale i chuť vypadat a cítit se lépe. Mnozí se tak snaží dopátrat, jak má vypadat jídelníček, aby shodili nějaká kila. Odpověď ale není jednoduchá, protože pro každého zdravý jídelníček vypadá jinak.

 

Jídelníček na hubnutí pro ženy vs. jídelníček pro muže

Běžně se v článcích potkáváme s tím, že ženy a muži by neměli mít stejnou stravu. Je to pravda jenom z poloviny. Rozdíl ve stravě tudíž nemá určovat pohlaví, ale úplně jiné faktory. Tento mýtus pravděpodobně vznikl z přesvědčení, že muži potřebují jídlo bohaté na energii, aby zvládli tvrdě pracovat. To ale platilo v době, kdy většina mužů pracovala rukama někde na stavbě nebo v lese. Teď to už neplatí. Může se stát, že jídelníček na hubnutí muže pracujícího za počítačem a ženy, která vykonává fyzickou práci bude podobný. Je více možností, jak se dopracovat k jídelníčku na míru. Můžete to zkusit sami nebo oslovit výživového poradce.

To, co určuje, jak má jídelníček vypadat je množství energie, kterou naše tělo během dne potřebuje. Je to bazální metabolismus, který uvádí, jaké minimální množství kalorií musí člověk sníst, aby jeho tělo dokázalo fungovat. Od něj se pak odvíjí i to, jak má vypadat jídelníček na hubnutí. Stále platí, že výdej energie musí být vyšší než příjem.

 

Vyvážený jídelníček na hubnutí

Když chceme zhubnout trvale, musí jídelníček kromě počtu kalorií splňovat i jiné parametry. Poměr makroživin by měl být správně vyvážený. To znamená, že bílkoviny, tuky a sacharidy musí být v jídelníčku zastoupené tak, aby k fungování těla nic nechybělo. Dostatečné množství sacharidu třeba zajistí, že váš mozek nebude líný a bude vám to myslet. Nedostatek tuků ve stravě může mít vliv na hormony a pak i menstruaci. Je tedy zřejmé, že není žádoucí nějakou makroživinu úplně omezit. Není to ani zdravé, ale ani trvale udržitelné. Dokazují to noční výlety do lednice a následné jo-jo efekty lidí, kteří to zkusili.

Poměr makroživin v jídelníčku se pak liší od cílů člověka. Jiný poměr makroživin je při hubnutí a jiný při nabírání svalů. Například, když chcete nabrat svaly, musíte zařadit více bílkovin. O kolik přesně závisí i od momentálního složení všech látek v těle. Proto před sestavením jídelníčku doporučujeme tyto hodnoty změřit. Skvěle k tomu poslouží zařízení InBody, které vám řekne, kolik svalů, tuků a vody obsahuje vaše tělo. Po provedeném měření vám s jídelníčkem může pomoci výživový poradce, který vám ho sestaví i dle vašich chutí a možností. I zdravé jídlo může chutnat skvěle, ochutnejte třeba jídlo v restauraci Bobaja v Opavě. Vaří skvělé vegetariánské jídla.

 

Zdravý jídelníček na hubnutí – zdravé tuky a sacharidy

Dalším klíčem ke zdravému jídelníčku je správný výběr tuků a sacharidů. Hojně používané kalorické tabulky mohou na chvíli pomoci, ale mají tu nevýhodu, že ze zaznamenaného množství tuku nevíte, kolik z nich je těch zdravých. To stejné platí o sacharidech. Známe sacharidy, které hubnutí brání, ale i takové, které dokáží pomoci. A v neposlední řadě jde také o množství. I když ořechy, avokádo nebo olivový olej zařazujeme mezi zdravé tuky, když chcete zhubnout, měli byste si je dopřát jen v určitém množství. 

Dalším příkladem je ovoce. Dopoledne je skvělým doplňkem, ale večer jej už raději dejte stranou, protože fruktóza, kterou obsahuje vám k hubnutí nepomůže. Jídelníček vedoucí ke zhubnutí by měl být hlavně nutričně vyvážený a zdravý, proto nedoporučujeme drastické diety. Nejefektivnějším řešením je jídelníček na hubnutí na míru, protože v něj najdete to, co vám chutná a zároveň vám pomůže dosáhnout vašich cílů. Výhodou je, že neobsahuje potraviny, které vám nechutnají nebo na ně máte alergii. Zohledňuje i vaši pracovní dobu a životní styl. Cílem jídelníčku na hubnutí je naučit vás správně jíst inspirovat vás vařit nová jídla a samozřejmě cítit se líp.